Träningsfilosofi

All lyckad träning är:

  • Systematisk
  • Långsiktig
  • Sker enl ett väl utprövat system

Mina styrkor som tränare är att jag vet hur ridsportens utbildningsskala används och det är det systemet som genomsyrar såväl häst- som ryttarutbildningen som bedrivs.

Flyinge-här lades min grund.

Flyinge-här lades min grund.

Jag är helt medveten om vikten av en riktig grundridning hos ryttaren för att varje ryttare ska nå dit den vill, och därför är jag noga med att checka av att stegen i utbildningsskalan fungerar och fortsätter fungera under utbildningens gång. Det pedagogiska kunnandet är också gott. Jag är certifierad internationell coach ICC. Ett coachande förhållningssätt utgår helt från nuläget och syftar till att hitta lösningar och de vägar som passar dig för att nå ditt mål. Tränar du för OptiMia så får du med ett coachande förhållningssätt i träningen.

Jag möter varje elev utifrån de förutsättningarna som just den eleven har och jobbar mot elevens eget mål.

Att ständigt öva på sin förmåga att se och känna vad som händer när hästen jobbar, det är något som jag finner oerhört intressant, och därför använder jag mycket tömkörning i arbetet.

Min styrka som ryttare är att jag är förtrogen med utbildningens alla steg, från sadeltämjning och upp till svår klass. Tyvärr är ju inte alla hästar välridna från början, och då har jag tålamod nog att verkligen bena ut var problemet sitter. Förstår hästen hjälperna? Reagerar den snabbt på dom? Bjuder den i balans, är den taktmässig i alla tre gångarter? Kan jag reglera tempot som jag vill? Och är den lösgjord?

På varje häst kollar jag upp detta noga, fungerar detta så är formen inga problem och hästen kan utveckla sin schvung och samling såpass mycket som dess kropp klarar av.
Olika dressyrrörelser – ja dom utförs under resans gång, men det viktiga är att hålla den röda tråden som utbildingsskalan ger, och där har jag tålamod nog att vara konsekvent.

Det som är absolut roligast i mitt jobb är att se ”pengen trilla ner” dvs att ryttaren och/eller hästen får aha-upplevelser och får känna på hur otroligt härligt det kan vara när allt bara fungerar i ridningen. Att se elever lyckas med det dom vill, ja då myser jag i mitt ridhushörn… Något som underlättar detta arbete är ett coachande förhållningssätt.

Det är minst lika roligt att se någon annan hitta knapparna så de får känna på känslan med stor K, som att få uppleva det själv. Men huvudsaken i allt mitt arbete, det är att hästen är nöjd och tillfreds med de uppgifter vi sätter den inför. Slutmålet är givetvis att det fungerar för hela ekipaget – men på vägen dit försöker jag göra mitt bästa för att hästen ska trivas i alla lägen.
Att kunna läsa hästen och träna den och ryttaren utifrån det, mot målet man valt – det gillar jag.
En klok man har sagt ”Kan man förmå hästen att röra sig just så som han själv gör när han riktigt vill briljera, då har man en häst som visar att han tycker om att bli riden, magnifik, stolt och imponerande”.

Så tänker jag kring ridningens grundtankar. Att man som ryttare, med så lite ansträngning som möjligt, kan få en glad häst, en häst som dansar fram med sin ryttare på ryggen och om man så önskar, även kan rida på höga hinder både på banan och ute i terrängen.